Det første som møter den som går inn i Oslo tinghus er Lex Portalis (Lovens Portal) av billedhuggeren Ole Lislerud. To søyler på 32 meter strekker seg opp ni etasjer, og til og med ...
17 objects
Lex Portalis [Keramikk]
Utsmykkingen består av porselenstavler (fra Porsgrund Porselensfabrikk) som dekker innvendig trappevegg og strekker seg over 8 etasjer. I tillegg omfatter den 8 små skulpturer plas ...
(uten tittel) [Relieff]
Utsmykkingen består av 32 punktrelieffer i fasaden. Fasadener av naturstein og strekker seg over åtte etasjer. Punktrelieffene viser bærebjelkene i etasjeskillene. Åtte tilsvarende ...
Tilblivelse [Tekstil]
Kunstneren bruker en blanding av forskjellige garnkvaliteter eksempelvis skinnende syntetisk tråd, ull, lintråd og mercerisert bomullsgarn. De ulike materialene bidrar til billedte ...
Enhjørning - Barmhjertighet [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Lansebærer [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Dommer i lenestol [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Lov, rettferdighet og barmhjertighet [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Paragrafrytter med lik i lasten [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Samliv [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Paragrafrytter [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Skilsmisse. [Keramikk]
Skulpturen er en av 8 små skulpturer hvor hovedarbeidet er porselenstavler som strekker seg over 5 etasjer. Skulpturene er plassert i hver sin nisje i veggen. De står i kontrast ti ...
Kilden II [Maleri]
Kilden I [Maleri]
Oslo tinghus sto ferdig i 1994. Bygningen har fire fasader og dekker et helt kvartal i Oslo sentrum. Hovedfasaden vender mot Hambros plass, og Østgaard Arkitekter ønsket å skape en moderne og monumental bygning med assosiasjoner til klassiske bygg som også formidler husets funksjon og status. Den store veggflaten på fasaden er brutt opp med 32 utstikkende knaster i hvit fauskemarmor, utført av kunstneren Øivind Åstein. Han ønsket at arbeidet skulle være både skulpturelt, figurativt og assosiasjonsvekkende, og har lagt inn rebuser som kan leses diagonalt, vannrett eller loddrett. Motivene viser indirekte til det som foregår i Tinghuset, for eksempel en sjakkbrikke, en gresk atlet og et egyptisk kvinneansikt.
Ole Lisleruds arbeid understreker fundamentet som samfunnet vårt er bygget på. Den mørke fargen på porselenstavlene hvor Grunnloven er påskrevet skal fortelle om alvoret i det som foregår i bygget. Det meste av teksten på tavlene er speilvendt, som et symbol på at loven ikke er enkel å tolke, men omtrent fem prosent av teksten er skrevet riktig vei. Tanken er at man ved nærmere iakttagelse skal oppdage de rettvendte utdragene, og slik aldri bli helt ferdig med kunstverket. Den som tar trappene som vender ut mot hallen kan virkelig studere detaljene i porselenstavlene som står høyere opp. Kunstneren har også kommentert noen rettssaker som pågikk mens han utførte arbeidene, noe som tok ham nærmere to år. På innsiden av veggene er det utskrifter fra nyere rettsprotokoller.
Oppover i etasjene blir skriften mer og mer abstrahert til kryptiske tegn og streker, til den til slutt ligner grafitti eller kalligrafi. I de øverste etasjene er det også åtte nisjer i muren. De er fylt med Lisleruds figurative keramikkskulpturer som alle skal vise at en sak alltid har to sider. Skulpturene har navn som "Paragrafrytter", "Skilsmisse", "Samliv", "Lov", "Rettferdighet", "Barmhjertighet", "Paragrafrytter med lik i lasten, Lansebærer" og "Dommer i lenestol".
I møterom 283, som tidligere var byfogdens største vigselsrom, fyller et maleri av Svein Strand hele fondveggen. I 2. etasje henger det tre malerier av Svein Bolling, og i de ansattes kantine i 3. etasje en billedvev av Ingunn Skogholt. To mindre skulpturer av Nina Sundbye er innkjøpt og plassert henholdsvis utenfor møterom 283 og i de ansattes kantine.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».